TINE etterbetaler over en milliard kroner til sine over 8000 eiere.

2023 et godt resultat for TINE

TINE leverer et godt resultat for 2023 på ca. 1,2 mrd. kr. Det pekes på solid innsats gjennom hele verdikjeden i tillegg til økte inntekter og stabile marginer. TINE velger å etterbetale samlet sett noe 1 milliard til TINEs eiere; litt over 8000 melkeprodusenter. 

2023 et godt resultat for TINE

TINE deler ut en milliard kroner til 8000 melkebønder i hele landet

TINEs eiere, over 8000 melkebønder, over hele landet får samlet sett over en milliard kroner i etterbetaling for melka de produserte i 2023. Det ble klart, i forbindelse med at TINE la fram sitt årsresultat 14. februar.

TINE Gruppas salgsinntekter i 2023 endte på rundt 26,5 milliarder kroner, en økning på 6,6 prosent fra 2022. Årsresultat etter skatt endte på 1,2 milliarder kroner, en økning på 7,4 prosent fra året før.

– Takket være dedikasjon og innsats gjennom hele verdikjeden leveres det godt fra TINE Gruppa i 2023. Det betyr at vi kan dele ut over en milliard kroner til eierne våre. Det er det ultimate beviset på at du gjør en forskjell når du velger TINE i butikken. Overskuddet går tilbake til gårder nær deg som gir oss lokalprodusert, norsk mat fra hele landet. Sammen med ansatte og eiere skaper TINE verdier Norge trenger i en urolig tid, sier Ann-Beth Freuchen, konsernsjef i TINE.

Hvert år deler TINE sitt overskudd med sine eiere, 8 034 melkebønder. Årets etterbetaling på 77,3 øre per liter melk levert, er nødvendige inntekter til TINE-bonden, men også viktig for å sikre nordmenn lokalprodusert mat. 2023 var nemlig året hvor både Totalberedskapskommisjonen og Riksrevisjonen slo fast at Norge må styrke matberedskapen ved å produsere mer mat selv.

– Dette bidrar til at vi melkebønder kan fortsette å produsere sunn, naturlig og trygg mat til Norges befolkning. Med krig og krise i verden forstår flere hvor viktig det er med norsk matproduksjon i hele landet. Da er det avgjørende å styrke melkebonden sin økonomi fremover med alle de positive ringvirkningene dette har for lokalsamfunn – og Norge som helhet, inkludert selvforsyningsgrad og matberedskap, sier styreleder i TINE, Marit Haugen.

Etterbetalingen vedtas av årsmøtet i TINE, og utbetales i mai.

Økte inntekter og stabile marginer

TINE Gruppas økte salgsinntekter fra prisjusteringer og valuta motvirkes av økte kostnader fra pris- og lønnsvekst. Det norske melkekonsumet fortsetter å falle, men det faller mindre enn forventet. Samtidig har TINE stabilisert sine posisjoner i norske butikker.

– Vi øker våre markedsandeler innenfor juice, har rekordomsetning på YT og treffer godt på den store proteintrenden med både yoghurt og cottage cheese, samtidig taper vi fortsatt noe volum innenfor de største kategoriene som søtmelk og ost, sier Freuchen og forteller at TINE fortsetter det viktige arbeidet med å redusere kostnader. Siden 2019 har TINE Gruppa kuttet over 1,5 milliarder kroner.

– Det siste året har vi tatt viktige beslutninger for vår fremtid, både nødvendige endringer i TINEs anleggsstruktur og ny varevei for Diplom-Is. Vi må ta krevende beslutninger og endre oss i takt med omgivelsene for å sikre at vi har en produksjon- og logistikkstruktur som er tilpasset markedet, sier Freuchen.

Økonomien påvirker forbruksmønstret

Dyrtiden gjør at mange norske forbrukere har strammere økonomi, noe som også påvirker hva de velger.

– Vi har blitt mer prisbevisste når vi handler, og ser at flere kjøper lavpris, kampanjeprodukter og kjedenes egne merkevarer. Det fordrer at vi må fortsette å jobbe målbevisst med å treffe forbrukernes behov med smak, kvalitet, innovasjon og bærekraft som ledestjerner, sier Freuchen.

TINE Gruppas norske datterselskaper, Fjordland og Diplom-Is, har stabile resultater og markedsposisjoner, og salgsinntektene endte på 3,4 milliarder, en økning på i overkant av 6 prosent sammenlignet med 2022.

Internasjonalt: Økte salgsinntekter – ned i volum

Salgsinntektene for TINE Internasjonal endte på 4,7 milliarder kroner – en økning på 8,2 prosent sammenlignet med 2022. Justert for valuta er det en underliggende tilbakegang på 1 prosent. Samtidig går volumet i den internasjonale virksomheten ned med i underkant av 5 prosent.

– Vi ser at forbrukerne i USA og ellers internasjonalt, treffes av de samme konjunkturene som her hjemme. De er blitt mer prisbevisste, som har ført til at salget av Jarlsberg har gått ned 4 prosent. Samtidig er det gledelig å se at vi har høyere produksjon av ost for det Internasjonale markedet fra Irland, avslutter Freuchen.


Scroll til toppen