Endringer i kravene til innhold i arbeidsavtalen

Endringer i kravene til innhold i arbeidsavtalen

1. juli 2024 kom det nye krav til hvilke opplysninger en arbeidsavtale skal inneholde.

Endringer i kravene til innhold i arbeidsavtalen

Alle arbeidstakere skal ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder alle ansettelser, uansett om stillingen er fast eller midlertidig, og det er ingen unntak fra denne regelen. Det er arbeidsgiver sitt ansvar å utarbeide den skriftlige arbeidsavtalen.

En korrekt og tydelig arbeidsavtale (arbeidskontrakt) er viktig for å unngå konflikter om hvilke avtaler og vilkår som gjelder i jobben.

Arbeidstakere har rett til å få hjelp fra tillitsvalgt eller en annen arbeidstakerrepresentant ved både utarbeidelse og endringer i arbeidsavtalen.

Nye krav fra 1. juli 2024

1. juli 2024 kom det nye krav til hvilke opplysninger en arbeidsavtale skal inneholde. Endringene skal styrke arbeidstakernes trygghet og rettigheter gjennom å sikre tydeligere og mer forutsigbare arbeidsvilkår.

Les mer på Arbeidstilsynets nettside


NMLs vervekampanje våren 2025

24 april 2025

Verv en kollega – få premie! Nye medlemmer som blir med i NML nå, får kontingentfri juni. Bli med i NML!

Scroll til toppen